Monday, August 24, 2009


AKU DAN PUASA......

Bila datang je bulan ni ada la nostalgia yang tak dpt nak kulupa....sampai la ni..
Cerita 1..................
Masa aku sekolah rendah tu kira excuse la pasal puasa2 ni almaklum la budak2...Yang aku nak cerita ni bila suara manja aku dah bertukar jadi garau serak2 basah (akhil baligh daa)...tiap2 tahun kalau puasa je mak aku dah tau selera aku...pulut sekaya...sebelah utara kalau sebut pulut sekaya je pasti orang tau kalau kat sini seri muka....boleh kata tiap2 hari asal berbuka je pulut sekaya asal pulut sekaya je sah bulan puasa...aku pun tak tau kat mana yang sedap mungkin air tangan mak aku kot...bagi aku la tapi bulan tak puasa pun ada juga orang jual...aku ni masa tahap remaja ni kuat auta sikit...masa sahur aku sahur masa berbuka pun ada la juga amik bahagian walau hakikat so faham amik la kan...nak jadi cerita satu hari tu aku terkantoi tak puasa dengan mak aku apalagi terus sampai ke halwa telinga abah aku...tapi abah aku ni jenis cool sikit..diam je...aku ingat diam tak de makna rupanya...kwang2..bila time nak berbuka je..orang yang selama ini diam tiba2 bersuara dalam nada yang lembut lagi peramah sekali...emmmm..sape yang tak puasa hari ni pegi duduk kat luar dan jgn harap nak dapat makan...adussss...bila masa pula tubuh undang2 baru ni...hah! baru aku teringat pulut sekaya...habis...yang mampu aku buat mengintai dari celah tingkap je la....hai sedapnye...bila diorang dah selesai makan je mak aku panggil...rupanya sayang juga kat anak yang sorang ni...tak terusik pun makanan favourite aku..touching2...aku menangis...start hari tu aku buat MOU (akujanji)dengan orang tua aku yang aku tak akan tinggalkan puasa lagi....
Cerita 2......
Masa form one aku masuk hostel...biasa la bercampur dengan senior aku pun dah ubah corak dari batik ke baju coat dari janji tinggal janji....selama 3 tahun kat hostel tu aku tak pernah tinggal puasa pun...ada la satu hari tu aku demam dah flat habis so...kononnya orang demam ni ada keistimewaan la sikit...jangan harap la...aku terkantoi lagi walau aku curi2 makan dalam almari baju...alamak cikgu disiplin rupanya ada raid...ntah sape yang bocor rahsia...aku ingat aku sorang je yang kena hari tu...tok siak surau pun ada juga...kumpul2 ada la dalam sembilan orang...time orang sibuk tengah amik makanan dalam dewan makan tetiba je sayup2 terdengar announcement memanggil sembilan budak jahat kesalahan tak puasa...dah tahu dah...aku tersipu malu...malu bukan main lagi malu dengan awek aku la.....aku jeling dia tunduk tanda setuju la tu...puas aku xplain kat dia..dia percaya aku tipu dia..kwang2...akujanji lagi nilah yang kedua dan terakhir lepas ni tak de lagi kot...
Cerita 3.......
Sekarang ni aku dah ada family sendiri...tanggungjawab aku sebagai ketua keluarga mungkin perkara2 yang pernah aku alami dulu takkan diikuti oleh anak2 aku...nauzubillah...sekarang zaman aku dah seiring dengan umur yang semakin meningkat senja menandakan waktu dah hampir nak berbuka...aku dah berubah...
Sambil mata telinga aku mendengar menjeling channel oasis betapa syahdunya bacaan orang yang mengimamkan solat terawih langsung dari mekah tiba2 je airmata jernih lelakiku mengalir membasahi pipiku betapa jahil dan kerdil aku ini kepadanya...

Selamat menyambut Ramadan Almubarak

No comments: