Sunday, November 16, 2008

Nostalgia....

Sambil memandu kereta mataku sempat melihat hadiah terakhir mungkin dariku...Hadiah yang nak ku berikan di awal pertemuan dulu tetapi telah bertukar menjadi hadiah perkahwinan... Fikiran ku bercelaru bercampur sedih...namun dengan semangat yg ada aku kuatkan diri menghampiri rumahnya...Aku harus jua menerima kenyataan bahawa orang yg amat ku cintai kini menjadi milik orang...Bila saja aku sampai di kawasan rumahnya, lagu "TENDA BIRU" sedang rancak berkumandang... aku sayu lagi...terngiang ngiang di ingatan bila dia berpesan kepadaku "Abg jika ini bukan jodoh kita, terimalah...mungkin ini adalah ketentuannya...dan janganlah abg datang walau sesaat pun bila dia berkahwin kelak..." Aku semakin terdesak...Dari dalam kereta aku melihat dia tunduk di atas pelamin yang di hias begitu indah...aku dapat membaca isihatinya...bahagia dalam derita...



Air mata jernih lelakiku menitis lagi...bila saja aku hendak keluar dari kereta, aku telah di sapa dari belakang...rupanya adik bekas kekasihku yang sedari tadi tak lepas memandang gelagat ku di dalam kereta..."Sabarlah bang"...Kita merancang tuhan yang menentukan...Pergilah jumpa kakak untuk kali terakhir...ayat yang membuat aku seperti rasa nak pengsan...Tak apalah cuma tolang abg sampaikan salam tahniah dan berikan hadiah yang abg bawa ni padanya...abg tak nak rosakkan majlis ini...kataku..Semasa aku hendak masuk semula ke dalam kereta telingaku terdengar lagu nyanyian Azie..."PELAMIN ANGANKU MUSNAH"...Dengan berat aku berpaling ke arah pelamin dapat ku lihat dia memegang hadiah pemberianku sambil menangis...aku gembira bercampur sedih...Semoga berbahagia....

No comments: